Σύγχρονο θέατρο του Κόσμου Ι (Γαλλόφωνη Μέση Ανατολή, Μαγκρέμπ , Βαλκάνια, Ευρώπη)

Κωδικός μαθήματος
34ΕΧ233
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος σε 13 συνεδρίες, οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζουν, να κατανοούν, να αναγνωρίζουν, να ερμηνεύουν, αποκωδικοποιούν και να αναλύουν θεατρικά και λογοτεχνικά έργα σύγχρονων Γαλλόφωνων δραματουργών και λογοτεχνών από τη δυτική Ευρώπη, τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή και το Μαγκρέμπ, στηριζόμενοι στις βασικές αρχές και τα χαρακτηριστικά της γαλλόφωνης δραματουργικής παραγωγής, όπως το ιστορικό υπόβαθρο της γαλλοφωνίας, η χρήση των
γαλλικών, οι ιδιαιτερότητες του γαλλόφωνου γεωγραφικού πεδίου, καθώς και τα ιδιάζοντα θεματικά, αισθητικά και οι υφολογικά χαρακτηριστικά της κάθε γαλλόφωνης γεωγραφικής θεατρικής παραγωγής.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, το μάθημα αποσκοπεί:
-στη γνωριμία, προσέγγιση, αποκωδικοποίηση, ερμηνεία, αξιολόγηση και αναστοχασμό σύγχρονων θεατρικών γραφών από όλο τον κόσμο στη γαλλική γλώσσα από το φοιτητικό κοινό,
-στον προβληματισμό, αναγνώριση και αξιολόγηση σύγχρονων θεατρικών και λογοτεχνικών ρευμάτων, στοιχείων και συγγενών θεωριών που χαρακτηρίζουν και αξιολογούν τις γαλλόφωνες γραφές των
συγκεκριμένων γεωγραφικών πεδίων από το φοιτητικό κοινό (μεταποικιακή γραφή, γυναικεία γραφή, αισθητικός μινιμαλισμός, διακειμενικότητα, στοιχεία επιπολιτισμού και αφομοίωσης, γραφή της
μετανάστευσης και ετερότητα) από το ενδιαφερόμενο φοιτητικό κοινό,
-στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, διάνοιξη πολιτισμικών οριζόντων, συνειδητοποίηση της σχετικότητας της δυτικότροπης θεατρικής γραφής,
-στην καλλιέργεια και στον σεβασμό της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας,
-στην άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής για τα δεδομένα της κοινωνίας και του πολιτισμού του σύγχρονου κόσμου,
-στην προαγωγή της δημιουργικής σκέψης.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνει την προσέγγιση, ανάλυση, κατανόηση, ερμηνεία και αποκωδικοποίηση θεατρικών και λογοτεχνικών έργων και θεματικών-αισθητικών τάσεων και
προσανατολισμών Γαλλόφωνων δραματουργών και λογοτεχνών από τα γεωγραφικά πεδία της Δυτικής Ευρώπης, των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και του Μαγκρέμπ. Ειδικότερα, το περιεχόμενο του μαθήματος δομείται ως ακολούθως:
•    Η Γαλλοφωνία ως θεσμός,
•    Η Γαλλοφωνία ως πολυποίκιλη και ετερόκλιτη λογοτεχνική παραγωγή: ιστορία, καταγωγή, εμπνεύσεις, χαρακτηριστικά, αισθητική,
•    Η γλώσσα της Γαλλοφωνίας, αποκλείσεις και συγκλίσεις,
•    Η ταυτότητα του γαλλόφωνου δραματουργού-λογοτέχνη
•    Η ευρωπαϊκή διάσταση της Γαλλόφωνης δραματουργίας και λογοτεχνίας (Δυτική Ευρώπη: Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ελβετία, Μονακό, Αόστα),
•    Η διάσταση της Γαλλόφωνης δραματουργίας και λογοτεχνίας στα Βαλκάνια (Ρουμανία, Σερβία-Κροατία, Ελλάδα, Τουρκία), και
•    Η διάσταση της Γαλλόφωνης δραματουργίας και λογοτεχνίας στη Μέση Ανατολή (Αίγυπτος, Συρία, Παλαιστίνη, Λίβανος, Ιράν).
•    Η γαλλοφωνία, το γαλλόφωνο θέατρο και η λογοτεχνία στο Μαγκρέμπ: ιστορία της γαλλικής αποικιοκρατίας, οι γενιές των μαγκρεμπίνων δραματουργών και λογοτεχνών, τάσεις, αισθητική, θεματικές.
•    Ανακεφαλαίωση και Συμπεράσματα.

1. Εισαγωγή στη Γαλλοφωνία και το παγκόσμιο γαλλόφωνο Θέατρο-λογοτεχνία (1ο μέρος)
2. Εισαγωγή στη Γαλλοφωνία και το παγκόσμιο γαλλόφωνο Θέατρο (2ο μέρος)
3. Η ευρωπαϊκή διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Βέλγιο)
4. Η ευρωπαϊκή διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Ελβετία)
5. Η ευρωπαϊκή διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου
(Λουξεμβούργο, Αόστα και Μονακό)
6. Η βαλκανική διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Ελλάδα)
7. Η βαλκανική διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Ελλάδα)
8. Η βαλκανική διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Σερβία- Κροατία)
9. Η βαλκανική διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου (Ρουμανία)
10. Η βαλκανική διάσταση του γαλλόφωνου Θεάτρου
(Τουρκία)
11. Το γαλλόφωνο θέατρο στη Μέση Ανατολή
12. Το γαλλόφωνο θέατρο στο Μαγκρέμπ
13. Επανάληψη και ανακεφαλαίωση
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

20

Εργαστηριακές ασκήσεις

40

Συγγραφή Εργασιών/ εξετάσεις

65

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδοι αξιολόγησης: Γραπτή εξέταση, Εργασίες,
Συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις
Συμμετοχή και επίδειξη ενδιαφέροντος στις διαλέξεις
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γιώργος Φρέρης, «Εισαγωγή στη Γαλλοφωνία», Θεσσαλονίκη, εκδ. Παρατηρητής, 1999.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS343/

Μαθήματα Εξαμήνου